Brand Sztorik: Vitra – Első rész
Szerző: Solinfo
Kategória: Design Sztorik
Bejegyzés dátuma: 2018.09.11

A Brand Sztorik sorozatunkban a legnagyobb hatású bútor- és világítás design cégek inspiráló történeteit mutatjuk be. Korábbi cikkekért a sorozatban kattints ide.

A svájci Vitra története 1950-ben indult, mikor Willi és Erika Fehlbaum megalapították közös vállalkozásukat, mely üzletek berendezésével és kivitelezésével foglalkozott. A márkanév is innen származik, az üzletekben gyakorta hasznosított vitrin szóalakjának módosításából. Bútorgyártásról és kereskedelemről egészen 1953-ig szó sem esett, ám ekkor egy amerikai vakáció és egy nagy találkozás egészen más útra terelte a stabilan növekvő családi vállalatot.

A Fehlbaum házaspár 1953-ban találkozott először az ikonikus tervezőpáros, Charles és Ray Eames bútoraival, és első látásra beleszerettek az izgalmas, vidám, mégis ergonomikus és funkcionális darabokba. Európában ekkor a klasszikus fa bútorok mellett a Bauhaus szigorú darabjai hódítottak, Willi Fehlbaum így azonnal meglátta az üzleti lehetőséget az újszerű, amerikai stílusban. Hosszas egyeztetés után sikerült is megszerezni az Eames bútorok gyártási és terjesztési jogait az európai piacokra vonatkozóan a termékek amerikai gyártójától, a Herman Miller vállalattól.

Némi előkészülés után 1957-ben így bemutatkozott az a Vitra, ami már jobban hasonlított a ma ismert design óriásra. Az amerikai egyezkedések nyomán az Eames tárgyak mellett olyan tervezők munkáinak licenszeit is sikerült megszerezniük, mint George Nelson, vagy a klasszikus Noguchi dohányzóasztal névadója, Isamu Noguchi. A cég így egy egészen impozáns és formabontó bútorkollekcióval tudott elindulni az európai piacokon, ami gyorsan meg is hozta a gyümölcsét, és egy csapásra ismert névvé tette a Vitrát.

Az amerikai tervezőkkel megvalósult együttműködések mentén a márka már a kezdetekkor rátapintott valamire, ami azóta is a vállalat talán legfontosabb alapköve, ez pedig a nyitott, kollaboratív szellemiség. A gyors növekedés éveiben a svájci gyártó partnerlistája olyan nevekkel bővült, mint Verner Panton, Antonio Citterio vagy Maarten van Severen. Az európai design nagyágyúi közösen dolgoztak a Vitra által alkalmazott építészekkel, mérnökökkel és gyártástechnológiai specialistákkal, így alkotva meg a brand mai étoszát, melynek középpontjában a funkcionalitás, az elvitathatatlan karakteresség és a magas minőség állnak.

A Vitra töretlen fejlődése egészen 1981-ig tartott, amikor is egy sorsfordító esemény okán újra kellett gondolniuk a márka jövőjét. Ha kiváncsi vagy a részletekre és a gyártó történetének legfrissebb fejezeteire, kövesd a Solinfo Magazint, ahol nemsokára jelentkezünk a Vitra sztori második részével!