A Vipp design sztori — 1. rész
Szerző: Solinfo
Kategória: Design Sztorik
Bejegyzés dátuma: 2022.01.07

A Vipp-történet 1939-ben kezdődik, amikor egy fiatal fémmunkás, Holger Nielsen egy erős, pedállal vezérelhető kukát készít felesége, Marie szalonjába. Nem véletlen a névválasztás sem, hiszen a „vippe” jelentése dánul „dönteni”, ami a szemetesfedél mozgását írja le. A következő 50 évben ez a korszakalkotó termék a dán egészségügyi intézmények állandó tárgyává válik. Mára a brand — a még mindig családi tulajdonban lévő Vipp — az ipari formatervezés széles portfóliójával rendelkezik, amelyet a pedálos kuka funkcionális filozófiájából fejlesztettek ki. Ebben a kétrészes blogposztban leírjuk, hogy hogyan alakították ki karakterüket az évtizedek során.

Kezdetek

1932 egyik tavaszi vasárnapján a 17 éves Holger Nielsen autót nyer egy tombolán a helyi futballstadionban. Holger szerette az autókat, de nem volt jogosítványa, ezért úgy döntött, eladja az autót, és a pénzt egy fémesztergagépbe fekteti, amely lehetővé teszi számára, hogy egyik nagy szenvedélyével, az acéllal dolgozzon.

Az ikonikus, pedállal vezérelhető szemetesláda ekkor született, a tervező felesége, Marie Nielsen fodrászszalonjába. Holger, aki képzett fémkovács volt, más ipari és háztartási termékeket is tervezett a szalonba, amelyek később gyártósorra is kerültek – hajszárítókat, zsebkendőtartókat, illetve a pedálos szemetes dizájnját is többször változtatta meg a 40-es és 50-es évek során. A kis fém szemetes nem várt sikert hozott magával, és az 50-es évekre már a dán klinikák alapdarabjának számít.

 

Generációváltás

 Az 1960-as évekre stabil piaci szereplővé vált a cég, és méretét tekintve egy biztos családi vállalkozás maradt egészen az 1990-es évekig. Ekkor az új generáció vette át az irányítást: Jette Egelund, Holger Nielsen legfiatalabb lánya, aki szinte a pedálos kukával nőtt fel, hiszen a Vipp-gyárat gyermekkori otthonának hátsó udvarában helyezték el. Jette akkor vette át édesapja cégét, amikor rajta kívül csak egy alkalmazott dolgozott a fémgyárban, így kénytelen volt megtanulni, hogyan készítsen ipari termékeket a semmiből. Később úgy döntött, hogy két gyermekével, Kasperrel és Sofie-val együtt arra vállalkozik, hogy Holger funkcionalitási elveit bevezesse a belsőépítészetbe, magánlakásokba.

 

Szemléletmódváltás

Az újabb generáció újabb termékeket és gondolkodásmódot is hozott: 1996-ban Jette megtervezte a WC-kefét, amihez nem voltak tervrajzai vagy specifikációi, csak az anyagok ismerete, illetve a vágy, hogy édesapja szemeteskosarának összetevőivel új módon dolgozzon, egészen új termékeket létrehozva. 

Jette a tervezői folyamatokon kívül az ügyfélmenedzsmenten is változtatott, ezért olyasmit tett, amit édesapja sosem – meglátogatta ügyfeleit, Skandinávia legjobb bútor- és dizájnüzleteit. Dániában nagyon kevesen ismerték fel a „fogorvosi kukában” rejlő lehetőségeket, de eltökéltségét megjutalmazták: ismertté vált az ikonikus desgin, illetve a The Conran Shop is rendelt a szemetesből a párizsi és londoni üzleteikbe – ekkor Jette már tudta, hogy jó úton halad.

 A terjeszkedés növekedést eredményezett, így 2006-ban a Vipp új vezető tervezőjét, Morten Bo Jensent azzal a feladattal bízták meg, hogy Holger örökségét továbbvigye, és a jövőbe repítse. Első Vipp terméke egy szennyeskosár volt. Ezután a cég a konyhai és fürdőszobai termékek széles skálájával bővítette, és azóta is bővíti az eddigi portfóliót, ami a funkcionalitás teljes előtérbe helyezésének, illetve a letisztult, indusztriális és minimalista formatervezésnek köszönhető.

 

2009 novemberében a Vipp pedállal vezérelt szemetese bekerült a New York-i Modern Művészeti Múzeum (MoMA) állandó építészeti és dizájngyűjteményébe — ez az egyetlen hely a világon, ahol a termék csak dekoráció. „Ez egy igazán szerény remekmű. Ez a sallangmentes, ipari, esztétikus és hatékony pedál a jó tervezés mintapéldája.” – nyilatkozta Chay Costello, a MoMA értékesítési igazgatója.

 A 2010-es években a Vipp márka megújult, sajátos dizájnfilozófiával jelent meg a kortárs belsőépítészeti dizájn világában, aminek köszönhetően egyedi karakterükkel hozzátesznek nemcsak a skandináv, hanem a globális dizájnkultúrához is. Ha kiváncsi vagy a részletekre, és arra, miért fontos a Vipp márka fejlődése a Solinfo életében, akkor kövesd figyelemmel Solinfo Magazint – hamarosan jelentkezünk a Vipp történetének második részével.