A diszkótól a designig – Tom Dixon brand sztori
Szerző: Solinfo
Category: Design Stories
Post date: 2018.11.23

A Brand Sztorik sorozatunkban a legnagyobb hatású bútor- és világítás design cégek inspiráló történeteit mutatjuk be. Korábbi cikkekért a sorozatban kattints ide.

A Tom Dixon a világ legismertebb design brandjei közé tartozik, névadóját pedig az egyik leghíresebb brit designerként tartják számon. A márka bútorai, lámpái és kiegészítői számtalan otthonban, étteremben, bárban és hotelben megtalálhatóak, sok közülük pedig valódi design klasszikussá avanzsált az évek alatt. Tarts velünk, és ismerd meg a brand sikerének titkát!

A kezdetek

Tom Dixon sztorija nem igazán hasonlít a megszokott designer történetekre. Nem rendelkezik építész végzettséggel vagy felmenőkkel, és művészeti iskolába is csupán egy fél évig járt. A Tunéziában született Dixon tervezői karrierje a 80-as években kezdődött, mikor egy karosszéria-lakatosként dolgozó barátja megtanította neki a hegesztőpisztoly használatát. Dixon – aki ezekben az években a Funkapolitan nevű diszkó-funk bandával turnézott basszusgitárosként – így kezdett el tárgyakat eszkábálni stúdiójában, gyakran kidobásra ítélt bútorokból, fémhulladékokból és egyéb jobb sorsra érdemes alapanyagokból.

Az első sikerek

A kezdeti években a bútorkészítés és a zene kéz a kézben jártak Dixon életében. Péntekenként és szombatonként DJ-ként kereste meg a heti betevőt helyi klubokban, a hét többi napján pedig fáradhatatlanul hegesztett szűkös londoni stúdiójában. A showbiznisz ismerete hozta meg az első sikereket is. A klubokat frekventáló kreatívok – divattervezők, fotósok, díszlettervezők – kifejezetten fogékonynak bizonyultak a fiatal zenész-tervező kezdeti, kísérleti kreálmányaira. A tervezői és az üzleti mentalitás szinkronja az első perctől jelen volt Dixon munkásságában, hiszen hely- és pénzhiányból adódóan egyszerre csak egy tárgyon tudott dolgozni. Ha új dologba akart kezdeni, tovább kellett adnia az aktuálisan elkészült tárgyon, ehhez pedig tökéletes felvevő közönség lett a klubokat látogató kreatív réteg.

Nemzetközi elismerések

A 80-as évek közepére sikerült stabil üzleti alapokra helyezni a vállalkozást. Bár rövid ideig dolgozott egy klub menedzsereként is, a fókusz egyre inkább az alkotásra került. Ettől kezdve Dixon szép lassan elkezdte növelni a tervező-hegesztő üzlet kapacitását, majd néhány évvel később megnyitotta Space névre keresztelt stúdióját, mely egyszerre volt műhely és kiállítótér az általa és más fiatal kreatívok által készített tárgyak számára. A Space rövid úton London egyik meghatározó design közössége lett, olyan fiatal tervezőkkel, mint Thomas Heatherwick, Michael Young vagy Michael Anastassiades. Ennek kapcsán figyelt fel rá az olasz design óriás Cappellini is, akikkel együtt dolgozva 1991-ben megkezdődött az 1986-os tervezésű S Chair sorozatgyártása. Nem sokkal később megalapította első, Eurolounge névre hallgató saját márkáját, melynek legsikeresebb terméke, a műanyagból készült Jack lámpa/dísztárgy/szobor igazán ismertté tette Tom Dixon nevét világszerte.

Ipar és identitás

1998-tól a Habitat kreatív igazgatójaként 10 éven keresztül formálta az Egyesült Királyság egyik legnagyobb hatású bútorgyártójának minden aspektusát. Itt tanult bele igazán a nagybetűs Ipar működésébe, itt teljesítette be transzformációját alkotóból designerré, és az itt megszerzett tudást kamatoztatva indította be a nevével fémjelzett márkát 2002-ben. Egy évvel később a cégen belül megalapította a Design Research Studio-t, a cég belsőépítészeti tervezéssel és kivitelezéssel foglalkozó ágazatát. Ettől kezdve felgyorsultak az események, és a márka évről évre jelentetett meg új lámpákat és bútorokat, melyek nagy része azonnal közönségkedvenccé vált. 2005-ben debütált a magasfényű Copper kollekció, mely egy fejlett ipari megoldás, a vákuum metallizáció révén nyeri el igéző felületét. 2009-ben indult a Tom Dixon Eclectic, a brand kiegészítőkre specializált vonala, mellyel kiteljesedett az enteriőr paletta.

A kollekciókat az első perctől meghatározza a névadó tervező rendíthetetlen kísérletezése és ipari és gyártástechnikai jártassága. Tervezői szemléletének alapja az eredetiségre való törekvés, és az elmúlt 15 év termékei ékes bizonyítékai annak, hogy kevés olyan tervező van a világon, aki ennyire koherens, konzisztens és lenyűgöző világot tud alkotni. A brit design ikonjaként Tom Dixon fáradhatatlanul dolgozik az újabbnál újabb ötleteken, a “Mit tartogat a jövő?” kérdésre pedig ennyivel felel: “Még több váratlan fordulatot. Remélem.”

Decembertől te is beléphetsz a Tom Dixon univerzumba. Hamarosan nyílik legújabb üzletünk, a Rumbach Sebestyén utcai Solinfo Shop, ahol a Tom Dixon lámpáké és kiegészítőké a főszerep. Kövess minket a Facebookon és az Instagramon, és értesülj elsőként a nyitásról!